Ford B-max si Electroputere Parc - Stirile pe blog

Stirile pe blog

Vorbe.Fapte

Breaking

Home Top Ad

Responsive Ads Here

Post Top Ad

Responsive Ads Here

joi, 27 octombrie 2011

Ford B-max si Electroputere Parc


Capitala Olteniei, Craiova, este la o distanţă de trei ore de Bucureşti, conducând regulamentar pe cei 230 de kilometri dintre cele două oraşe. La sfârşitul acestui an, oraşul va atrage atenţia prin două evenimente de o importanţă strategică pentru Craiova, dar şi la nivelul economiei în general: modelul Ford B-Max intră în producţie de serie, iar primul centru comercial modern din oraş, o investiţie de 90 mil. euro, ar trebui să-şi deschidă porţile pe platforma Electroputere.
Pe străzile oraÅŸului încă se văd “urmele” investiÅ£iei derulate de Daewoo în anii ’90 la Craiova, astfel că la semafoarele din oraÅŸ aÅŸteaptă printre Dacii ÅŸi maÅŸini de zeci de mii de euro mai multe modele Cielo ÅŸi Matiz decât în alte oraÅŸe din Å£ară.
Gigantul american Ford nu şi-a lăsat încă amprenta asupra oraşului, dar prin lansarea monovolumului B-Max, circa 20.000-30.000 de maşini ar putea fi vândute anual doar în România. Lansarea este aşteptată pentru la toamnă, în aceeaşi perioadă în care doi oameni de afaceri belgieni sunt siguri că vor deschide primul mall din oraş.
La una dintre cele mai importante intersecţii din Craiova, dintre Calea Bucureşti (principala rută de intrare în oraş) şi strada Decebal, pe un imobil prăfuit de aproape 10 etaje încă mai stă o siglă veche cu inscripţia Electroputere. Lângă acest bloc, într-o veche hală industrială, cu stâlpi de beton şi pereţi de cărămidă roşie, printre geamurile sparte pot fi observaţi câţiva muncitori care îşi aduc deja din utilajele necesare renovării structurii care urmează a fi convertită într-un centru comercial cu o suprafaţă închiriabilă de 55.000 mp.
“Vor avea autorizaÅ£ie imediat ce vor fi gata toate documentele”, Å£ine să precizeze un reprezentant al Primăriei Craiova prezent la evenimentul de lansare a proiectului. “Craiovenii nu vor mai fi nevoiÅ£i să meargă la PiteÅŸti, Vâlcea sau BucureÅŸti când simt nevoia să intre într-un mall, iar banii vor rămâne în Craiova. Vor fi mai mulÅ£i la bugetul local”, spune acesta.
Câteva sute de locuri de muncă vor fi create în următoarea pentru renovarea clădirii, în condiţiile în care dezvoltatorul a desemnat deja antreprenorul general, respectiv firma N.M. Construct din Timişoara, cu afaceri de 51 mil. lei în 2009, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.
În plus, circa 1.500 de locuri de muncă vor fi create după inaugurarea centrului comercial, o treime dintre acestea fiind realizate de către francezii de la Auchan, care au început deja să formeze echipa de management a viitorului magazin din Craiova.
Dar de ce ai mai construi un mall în perioada aceasta? Craiova este la ora actuală cel mai mare oraş din România (peste 300.000 de locuitori) în care nu a fost ridicat un centru comercial modern în ultimii ani, în condiţiile în care la Cluj, Constanţa sau chiar Suceava sunt cel puţin câte două astfel de proiecte operaţionale. Planuri pentru Craiova au avut şi au în continuare şi alţi dezvoltatori.
Din toamnă însă au intrat pe fir şi belgienii Steven van den Bossche şi Kris Carton, acţionari şi manageri ai grupului BelRom, dezvoltatorul imobiliar cu cea mai bogată experienţă în realizarea de parcuri comerciale pe piaţa locală, cu şase proiecte finalizate până în prezent, în Sibiu, Târgu-Mureş, Brăila, Bacău, Focşani şi Severin. Ei au cumpărat, prin intermediul firmei K&S, un lot de 12 ha din platforma Electroputere pentru circa 30 de milioane de euro, potrivit informaţiilor ZF, au vândut 2,5 ha de teren către grupul Auchan pentru care vor construi spaţii comerciale cu o suprafaţă de 28.000 de metri pătraţi, în care vor fi deschise magazine Auchan, Leroy Merlin, Decathlon, Kiabi şi Norauto.
Restul spaţiilor, până la 55.000 mp, vor fi închiriate către alţi chiriaşi, printre numele confirmate numărându-se C&A, New Yorker, Altex, Domo sau Deichmann, potrivit firmei DTZ Echinox, agentul proiectului.
“Avem o poziÅ£ie foarte bună în oraÅŸ ÅŸi vrem să deschidem cât de repede posibil pentru a ne poziÅ£iona bine pe piaţă ÅŸi a maturiza mallul în fiecare an. Dacă situaÅ£ia economică îşi revine, în Craiova pot funcÅ£iona ÅŸi două centre comerciale. La situaÅ£ia din prezent însă, este greu de crezut”, spune belgianul Steven van den Bossche, unul dintr acÅ£ionarii Electroputere Parc. Mixul de chiriaÅŸi ar urma completat de un multiplex cu 7-8 săli ÅŸi un operator de bowling ÅŸi biliard, contracte aflate în curs de negociere.
În Craiova, austriecii de la Immofinanz au la ieşirea spre Severin o structură de beton gata ridicată pentru mallul West Gate, însă construcţia acestui proiect a fost stopată de mai bine de doi ani. Reprezentaţii primăriei Craiova spun că Immofinanz a solicitat recent o nouă autorizaţie de construire, astfel că proiectul ar putea fi reactivat. Pe de altă parte, portughezii de la Sonae Sierra au anunţat de la începutul anului mai mulţi chiriaşi pentru proiectul Adora Mall pe care intenţionează să îl construiască la Craiova, precum şi planuri pentru începerea lucrărilor în acest an.
Un element extrem de important în această perioadă este finanÅ£area bancară, iar belgienii ÅŸi-au asigurat suportul UniCredit pentru circa jumătate din investiÅ£ia de la Craiova. “Structura finanţării este extrem de complexă. Sunt trei credite în total, cu o valoare de circa 45 de milioane de euro”, precizează Steven van den Bossche.
Multe bănci au în prezent bătăi de cap cu împrumuturile acordate pentru construcÅ£ia unor centre comerciale, în condiÅ£iile în care unele proiecte valorează în prezent mai puÅ£in decât creditele în derulare. ÃŽn aceste condiÅ£ii, mai sunt profitabile investiÅ£iile imobiliare în această perioadă? Răzvan Sin, directorul departamentului de retail al DTZ Echinox, spune că nivelul chiriei poate varia între 12 ÅŸi 15 euro/metrul pătrat lunar, dar poate ajunge ÅŸi la 40 euro/mp în cazul unei “insule” de cinci metri pătraÅ£i de pe culoarele mallului.
“Pentru acest proiect, la fel ca ÅŸi pentru cele pe care le mai avem în portofoliu, la Bacău ÅŸi FocÅŸani, preocuparea noastră este să achităm creditele către bănci. Noi vom face profit la momentul exit-ului, dar în prezent nu avem planuri în acest sens. Strategia s-a modificat. Eu ÅŸi domnul Carton (partenerul lui Steven van den Bossche – n.red.) ne-am mutat în România ÅŸi nu avem de gând să plecăm prea curând”, a conchis Steven van den Bossche.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Post Bottom Ad

Responsive Ads Here

Pages